Felrobbant az internet, mióta megvolt Az ébredő Erő mozipremierje.
Kis túlzással.
képünk illusztráció
De ami számomra a tucatnyi hivatalos, jó nevű internetes oldalon megjelent kritikák alapján igazán megdöbbentő, az az a szomorú tény, hogy a hivatalosan filmek befogadásával foglalkozó emberek közül mennyien nem bírnak ma filmet nézni.
Mármint úgy értem, hogy nem képesek arra, hogy leülnek, és megnéznek egy filmet úgy, ahogy gyerekkorukban mesét hallgattak, és hagyják, hogy vigye őket a mese, ettől pedig szereznek egy élményt a mese nyomán.
Persze, lehet fogni bármilyen filmet, szét lehet cincálni, és azt mondani, hogy „Ha! Ez sz*r, mert találtam benne 40 hibát!” vagy hogy „Ha! Ez sz*r mert nem is így működik az űr!” vagy hogy „Ha! Ez sz*r mert a Klónok támadásában ez még úgy volt hogy…!”. És van is olyan film, nem egy, ami tényleg annyira zavaros és következetlen, hogy esélyed sincs élményként befogadni.
Az ébredő Erő egy nagyon erős film, minden hibája ellenére — igen, vannak ilyenjei, miért ne lennének. De szétcincálni bármikor lehet majd a továbbiakban, nyers filmélményként befogadni annál kevesebbszer.
Ezért is írtam ezt a cikket, hogy praktikus tippeket adjak azoknak, akik szeretnének mélyebben elmerülni Az ébredő Erő filmélményében, és hozzám hasonlóan még legalább egy mozis újranézést terveznek a következő hetekre — mert legyünk őszinték: ezt a filmet nem elég egyszer látni.
Úgyhogy itt van nyolc szempont, amit érdemes figyelni amikor másodszor (harmadszor, negyedszer stb.) nézed a moziban.
A poszt spoilermentes, semmi konkrétat nem árulok el a filmből, és csak a trailerben is látható dolgokat fogok betenni illusztrációnak. Persze mégis leginkább azoknak javaslom, akik már látták.
1. A maszk az új napszemüveg
Jó tizenhat évvel ezelőtt a Mátrix volt a Nagy Napszemüveges Film, amiben lehetett nézni, hogy melyik szereplőn mikor van napszemüveg, és hogy az mit jelent karakterábrázolásban. Nagy általánosságban amikor fent volt valakin a napszemüveg, akkor játszotta a szerepét/archetípusát, rejtette el az érzelmeit; amikor meg levette, akkor mélyebb, emberibb, őszintébb volt a megnyilvánulás.
Fun fact: Carrie-Anne Moss a korszakban úgy bújt el a rajongók elöl, hogy nem vett fel publikusan napszemüveget, ezért nem ismerték fel.
A Star Wars VII ugyanezt a rajtam van-nincs rajtam játékot azzal játssza, hogy kinek mikor takarja valami az arcát. Az eredeti trilógiában majdnem végig a maszkok fixek voltak — a rohamosztagosokon mindig rajtuk volt a sisak, Boba Fettről nem is beszélve; az első film után a nagy kérdés az volt, hogy mi van Darth Vader maszkja alatt, levehető-e egyáltalán (többek között ezért is került A birodalom visszavágba a kis bekukkantás a maszk alá). A Jedi végén a szimbolikus jelenet, hogy az emberségét visszanyerő Darth Vader megkéri a fiát, hogy vegye le róla a maszkot („Help me take this mask off” az eredeti mondat), és akkor látjuk először az emberi arcát.
Kicsit mintha ezzel a fajta gondolatmenettel játszana tovább Az ébredő Erő is, ahol nem egy, nem kettő, de legalább négy szereplő arcát is fedi maszk a filmben.
Mit érdemes figyelni: kiről melyik ponton és miért kerül le (vagy vissza) a maszkja, és mit mond ez el a karakterről?
2. Zenei témák bejátszása
Szerencsére ebben a filmben hagyták John Williamst nagyot alkotni. Bár van egy-két jelenet, amiben kicsit sok az ugrás a zenei stílusban (alkalmazkodva ahhoz, hogy mi történik a jelenetben), általánosságban hagyták, hogy teljesen saját zenét írjon a filmhez anélkül, hogy egy az egyben be kellene játszania a régi zenéket. Amik ennek ellenére ott vannak, de nagyon finoman belejönnek az új szereplőkhöz és helyzetekhez tartozó zenei témákba, érdekes mixtúrákat hozva létre. Akinek van Spotify-ja, itt tudja streamelni a soundtrack albumot, érdemes a filmen kívül is meghallgatni.
Mit érdemes figyelni: mik azok a jelenetek, amiknél nem direktben játsszák be a régi témákat, hanem csak úgy finoman felsejlenek a régi motívumok?
Extra játék zenekedvelőknek: régi hagyomány a Star Wars-zenékben az utalások és ismerős leitmotifok burkolt vagy nem burkolt elrejtése, ezeket most is lehet keresni. Az első tíz perc hanganyagában ott van a Gustav Holst planéta-ciklusából a Mars-témának egy új feldolgozása (a Mars-téma ihlette annak idején a birodalmi indulót), de a Nyolcadik utas a halál elejéről az ébredésjelenet akkordjai is befigyelnek. Várom kommentben a további felismervényeket, ha valaki talált valamit.
3. Ki kiben keveredik?
Az eredeti trilógia egyértelmű jó/gonosz leosztással dolgozik, és az egyik csavar, hogy az oldalak nem fixek, hanem oda-vissza átjárhatók. Obi-Wan, de még Yoda is eléggé elkötelezett amellett, hogy a Sötét Oldalra egyirányú az út. A Jedi végkifejlete bizonyítja, hogy igenis lehet dönteni, a sors nem eleve elrendelt. Ezzel a szép tanítással az előzménytrilógia természetesen megint szembement, de Az ébredő Erő eléggé amellett teszi le a voksát, hogy ő szellemiségében az eredeti trilógiához áll közelebb — miközben rá is fejleszt. Ebben a filmben minden keveredik.
Mit érdemes figyelni: melyik új generációs szereplőben melyik eredeti trilógiás szereplő elemeit fedezzük fel? Ki Lukeos? Ki Hanos? Ki Leiás? Ki Darth Vaderes? Miben? És mennyire? A film előtt hónapokig ment a sajtóban a találgatás, hogy kicsoda melyik 1 szereplőnek a párhuzama de a filmet látva ez már nagyon nem egyértelmű kérdés… és direkt.
4. Némajelenetek
Nem igazán megszokott Star Wars filmben — de igazából általában mostanában a hollywoodi filmekben — hogy fél-egy perceket töltünk némafilmben. Amikor senki sem beszél, csak a szereplőt nezzük, ahogy van, néz, mozog, cselekszik és ez mesél. A film ilyen, amikor film, és manapság olyan ritkán látunk ilyet. Főleg a film elején kapunk ilyeneket, bárcsak még lenne belőlük.
Nem véletlen a dolog, J. J. Abrams nemrég egy interjúban elmondta, hogy a kedvenc jelenete az egész filmsorozatból az, amikor Luke az első részben elnéz a naplementébe, és nagyon szeretne elindulni a nagy kalandra.
Mit érdemes figyelni: észrevenni, amikor ilyen filmszerűek a jelenetek, és elgondolkodni, hogy miért viszolyognak attól a mainstream filmben, hogy pár másodperc elteljen duma nélkül.
5. Mennyire változatos a szereplőgárda?
A film előtti jóslataim között két alkalommal is említettem, hogy nagyon szorítok, hogy a film legyen progresszív, ne mindenki férfi legyen és ne mindenki fehér, egyszerűen azért, mert nem ez a világ összetétele, amiben élünk. Ez a jóslatom bejött. De meglepetésre a vártnál is jobban odafigyeltek erre. Britt Hayes ebben a cikkében veszi végig, hogy mennyire komolyan vették Abramsék a Geena Davis által tavalyelőtt javasolt 2-lépéses szereplőváltozatosság-erősítő módszert, hogy javítsunk azon a statisztikán, hogy a filmekben megszólaló karaktereknek csak 31 százaléka nő, a tömegjelenetekben pedig csak 17% a nők aránya.
Geena Davis első lépése, hogy az ember menjen végig a projekteken, amin dolgozik, és írjon át néhány férfit nőre, mert miért ne. Egy biztos, bármilyen szerep is volt, érdekesebb lesz nőként (egyszerűen azért, mert nőszereplők sokkal gyakrabban kapnak sztereotíp ábrázolásokat). Tudjuk, hogy Captain Phasma így lett nő, és így játssza Gwendoline Christie. Érdekesebb így a karakter? Szerintem sokkal.
A második lépés, hogy a tömegjelenetekben az ember írja oda a forgatókönyvbe, hogy „A háttérben tömeg, aminek a fele nő.” Hülyén hangzik, de ha nincs odaírva, valószínűbb, hogy a standard 17%-os arányt fogja közelíteni. Britt Hayes pedig, aki direkt figyelte ezt a filmben, azt jelezte vissza, hogy minden egyes olyan jelenetben, ahol sok ember látszik, akár beszélnek, akár nem, látunk nőket, férfiakat, fehéreket, feketéket, ázsiaiakat.
Mit érdemes figyelni: női hangokat a rohamosztagos-sisakok alatt (régen egységes férfihangjuk volt), női pilótákat az ellenállás tagjai között, női tiszteket a katonák oldalán, és bármilyen kisebbségi szereplőt. Szerintem többen vannak, mint a legtöbb idei filmben összesen.
6. Mi *nincs* bejátszva?
Vannak olyan elemek amik sok vagy minden eddigi Star Wars filmben voltak. Jedi-lovag, gurulós droid, párbaj, hologram, Halálcsillag, karlevágás, elromló hiperhajtómű.
Mit érdemes figyelni: hogy a gyakori klasszikus sztorielemek közül mi nincs ezek közül ebben a filmben. (Erről a pontról nem is mondok többet, mert az szerintem már spoiler, ha azt mondom, hogy pl. nincs a filmben kék tej.)
7. Hol csavar az eredetin?
Sok visszacsatolás van a filmben az eredetiekre, igazából mind a hat korábbi részre, de leginkább és legfőképpen az eredeti trilógiára. Nekem azok a legérdekesebb párhuzamok, ahol elkezd egy cselekményszálat, aztán nagyon más vagy az ellenkezője történik. Legalább 3 ilyet számoltan és szerintem ez a legfontosabb technikája a filmnek. De erről majd akkor írok bővebben, amikor már merek spoilerezni.
Mit érdemes figyelni: mikor hoz be egy olyan cselekményelemet, amire azt mondod, hogy „hát ez már volt az x. részben”… majd aztán valahogy eltéríti. Mi térült el? Mi a különbség?
8. Wilhelm, Gonk, és a kedvenc kisrobotom
Tele van a film easter eggekkel, pici apró utalásokkal, amik minimális kikacsintások, és egyáltalán nem befolyásolják a cselekményt. A személyes kedvenceim:
- a hangmérnökök belső poénja, a Wilhelm-sikoly (segítek: az első 20 percben van, de csak diszkréten)
- a GNK (vagy Gonk) lépegetőrobot, ami 1977 óta majdnem mindegyik filmben ott lépeget valahol, hátha végre odaér (a sivatagban menőzik)
- a kis fekete akármi, amelyik azt mondja, hogy tőtő tötö (szintén első 20 perc)
Egy teljes easter egg listát szedett össze a ScreenRant, de az már tényleg nagyon spoileres.
Most ti jöttök!
A fenti csak néhány szempont az újranézéshez. Ti milyen szempontot vettetek észre, ami feldobja az újranézést? Mire érdemes még odafigyelni? Az ötleteket várom kommentben.
Ha tetszett, amit olvastál, iratkozz fel most a hírlevelemre, mert még mindig van a tarsolyomban cikk a Star Wars-sorozatomba, amikről a hírleveleseim szereznek leghamarabb tudomást. (Meg mindenféle exkluzív finomságokat is szoktam küldeni.)
Lehet meg se kellene említeni, de aki szinkronosan látta a filmet, mindenképpen nézze meg felirattal is. Én egyelőre csak eredeti nyelven láttam (majd ha lesz normális helyre jegy IMAX3D, akkor jön a következő mozizás :) ), de körülöttünk ültek akik már szinkronosan megnézték korábban, és volt pár jelenet, aminél mondták, hogy jobb az eredeti hang.
Másrészt Daisy Ridley gyönyörű brit akcentusa is csak úgy hallható :)
Viszont nagyon várom a következő postot, amiben remélhetőleg a fentieket kicsit részletezed is, jó spoileresen :)
Én német szinkronnal láttam, és ahhoz képest (is) felüdülés volt Daisy Ridley hangja. Sokkal jobban passzolt az általa megformált karakterhez, mint a német színésznő, akinek sokkal magasabb hangja volt. (Ez is milyen sztereotípia már, hogy nőként erősebb nőt képzelek a mélyebb női hanghoz, mint a magas csipogóhoz :P)